Selecteer een pagina

Los procesproblemen bij de bron op. Laat je inspireren door onze laatste artikelen.

PDCA cyclus: betekenis, praktijkvoorbeelden en tips

PDCA cyclus: betekenis, praktijkvoorbeelden en tips

PDCA is een afkorting die staat voor de 4 stappen van de verbeter cyclus: Plan: maak een plan waarin je beschrijft wat je wilt bereiken Do: voer het plan uit Check: vergelijk de uitkomsten met het beschreven resultaat in de Plan fase Act: stuur indien nodig bij om het...

Lees meer
Hoe creëer je een gevoel van urgentie?

Hoe creëer je een gevoel van urgentie?

Om te veranderen is een gevoel van urgentie nodig…   Dat is geen nieuws toch? Maar hoe zorg je nu voor dit gevoel van urgentie? Eén van de bekendste onderzoekers op dit gebied, John Kotter, zegt het als volgt:   Vaak wordt geprobeerd een gevoel...

Lees meer
Verbeteren van het verkeerde proces

Verbeteren van het verkeerde proces

4 risico’s als je als leidinggevende processen gaat verbeteren   Als leidinggevende zie je waarschijnlijk volop kansen om processen te verbeteren. Als je echter zelfstandig processen aanpast waar jouw medewerkers voor verantwoordelijk zijn, dan loop...

Lees meer
5 onderliggende oorzaken van brandjes blussen

5 onderliggende oorzaken van brandjes blussen

17:30 uur.. En weer heb ik vandaag niet kunnen doen wat ik van plan was. Herkenbaar? Soms lijkt het wel alsof brandjes blussen de kerntaak van je functie is. Hierdoor kom je vaak niet toe aan de zaken die echt belangrijk voor jou en jouw medewerkers zijn....

Lees meer
Procesproblemen vs onkruid

Procesproblemen vs onkruid

Tijdens het voeren van coachingsessies met mijn klanten, blijkt vaak in het begin dat de term procesprobleem best abstract is. Wat zijn procesproblemen eigenlijk? En wat is het verschil tussen symptoombestrijding en het bij de bron oplossen van deze...

Lees meer
Continu verbeteren – Rol van het management

Continu verbeteren – Rol van het management

De tijd dat organisaties jaren achter elkaar op dezelfde manier werkten, ligt al een lange tijd achter ons. Concurrentie en dalende budgetten dwingen ons om steeds efficiënter dezelfde, of nog een betere uitput te leveren. Procesproblemen, die deze uitput in gevaar...

Lees meer
Cost of Poor Quality (COPQ)

Cost of Poor Quality (COPQ)

Cost of Poor Quality (COPQ), of wel Kosten van Slechte Kwaliteit, is een manier om alle kosten gerelateerd aan een procesprobleem samen te vatten. De Cost of Poor Quality kan gebruikt worden ter onderbouwing van een verbeter initiatief. Voor elk willekeurig...

Lees meer
Wat is Six Sigma? Een kort overzicht

Wat is Six Sigma? Een kort overzicht

Six Sigma: op een effectieve manier processen, diensten en producten verbeteren.   In dit artikel wordt een beknopt overzicht gegeven van de elementen van Six Sigma. Het is een methode om de effectiviteit en efficiëntie van processen, producten en diensten op een...

Lees meer
Wat is Lean? Een kort overzicht

Wat is Lean? Een kort overzicht

Lean: het elimineren van niet waarde toevoegende activiteiten (verspilling) In dit artikel wordt een beknopt overzicht gegeven van de elementen van Lean. Hoewel velen Lean associëren met productie omgevingen, werken de principes hiervan in alle lagen van alle type...

Lees meer
SIPOC diagram – basis voor procesoptimalisatie

SIPOC diagram – basis voor procesoptimalisatie

  Zou het niet interessant zijn als je in 1 overzicht een proces kunt samenvatten? En dat daarbij ook nog eens duidelijk wordt wat een belangrijke rol speelt en wie betrokken zijn? Er is een manier om dit eenvoudig te doen en dat is met behulp van een SIPOC...

Lees meer