Los procesproblemen bij de bron op. Laat je inspireren door onze laatste artikelen.
PDCA cyclus: betekenis, praktijkvoorbeelden en tips
Wat is de PDCA cyclus? De geschiedenis van PDCA Zo werkt de PDCA cyclus Voorbeelden van toepassing in de praktijk Tips voor het toepassen van PDCA Download de gratis PDCA template Wat is de PDCA cyclus? PDCA is een afkorting die staat voor de 4 stappen van de...
Vijf praktische tips bij koersverandering van primaire processen
Veranderen gaat niet zomaar. Alleen met een team dat weet wat de bedoeling is en goed wordt geleid, kun je processen continu verbeteren. Soms moet je symbolisch alle zeilen bijzetten om een andere koers te gaan varen of is het even windstil. In dit artikel...
Hoe creëer je een gevoel van urgentie?
Om te veranderen is een gevoel van urgentie nodig… Dat is geen nieuws toch? Maar hoe zorg je nu voor dit gevoel van urgentie? Eén van de bekendste onderzoekers op dit gebied, John Kotter, zegt het als volgt: Vaak wordt geprobeerd een gevoel...
Verbeteren van het verkeerde proces
4 risico’s als je als leidinggevende processen gaat verbeteren Als leidinggevende zie je waarschijnlijk volop kansen om processen te verbeteren. Als je echter zelfstandig processen aanpast waar jouw medewerkers voor verantwoordelijk zijn, dan loop...
5 onderliggende oorzaken van brandjes blussen
17:30 uur.. En weer heb ik vandaag niet kunnen doen wat ik van plan was. Herkenbaar? Soms lijkt het wel alsof brandjes blussen de kerntaak van je functie is. Hierdoor kom je vaak niet toe aan de zaken die echt belangrijk voor jou en jouw medewerkers zijn....
Procesproblemen vs onkruid
Tijdens het voeren van coachingsessies met mijn klanten, blijkt vaak in het begin dat de term procesprobleem best abstract is. Wat zijn procesproblemen eigenlijk? En wat is het verschil tussen symptoombestrijding en het bij de bron oplossen van deze...
Brandjes blussen of Continu Verbeteren – 7 verschillen tussen Managers
Of een organisatie continu verbetert of vooral reageert op brandjes, hangt voor een groot deel van de managers af. De manier waarop zij hun rol invullen bepaalt hoe medewerkers met procesproblemen om gaan. In dit artikel laat ik, misschien wat zwart - wit...
Continu verbeteren – Rol van het management
De tijd dat organisaties jaren achter elkaar op dezelfde manier werkten, ligt al een lange tijd achter ons. Concurrentie en dalende budgetten dwingen ons om steeds efficiënter dezelfde, of nog een betere uitput te leveren. Procesproblemen, die deze uitput in gevaar...
Cost of Poor Quality (COPQ)
Cost of Poor Quality (COPQ), of wel Kosten van Slechte Kwaliteit, is een manier om alle kosten gerelateerd aan een procesprobleem samen te vatten. De Cost of Poor Quality kan gebruikt worden ter onderbouwing van een verbeter initiatief. Voor elk willekeurig...
Wat is Six Sigma? Een kort overzicht
Six Sigma: op een effectieve manier processen, diensten en producten verbeteren. In dit artikel wordt een beknopt overzicht gegeven van de elementen van Six Sigma. Het is een methode om de effectiviteit en efficiëntie van processen, producten en diensten op een...
Wat is Lean? Een kort overzicht
Lean: het elimineren van niet waarde toevoegende activiteiten (verspilling) In dit artikel wordt een beknopt overzicht gegeven van de elementen van Lean. Hoewel velen Lean associëren met productie omgevingen, werken de principes hiervan in alle lagen van alle type...
Orde en netheid: voorkom resultaatverliezen en irritaties op het werk
Regelmatig hoor ik van leidinggevenden dat resultaatdoelen niet gehaald worden door kleine, maar onvoorziene verstoringen in het proces. Hoe kun je dit nu voorkomen? Een goed vertrekpunt in elke omgeving is het creëren van overzicht en structuur. 5S is de aangewezen...
Een goede Doelstelling formuleren – 7 tips voor focus binnen je project
Met het formuleren van een doelstelling geef je richting aan jouw project of verbeteractie. Het is een reactie op de probleemstelling die je eerder geformuleerd hebt. Een goede doelstelling is SMART geformuleerd. Specifiek. Voorkom dat je doelstelling voor meerdere...
Denk eerst in problemen – 11 tips voor een goede probleemstelling
Een effectieve probleemstelling helpt je om gericht naar de oorzaak van het probleem te zoeken en deze bij de bron op te lossen.
Effective presentaties: een goede vormgeving verhoogt het effect [7 tips]
Je kunt het effect van jouw presentatie verhogen door het toepassen van een goede vormgeving van je dia’s. Lees de 7 tips en probeer het zelf!
SIPOC diagram – basis voor procesoptimalisatie
Zou het niet interessant zijn als je in 1 overzicht een proces kunt samenvatten? En dat daarbij ook nog eens duidelijk wordt wat een belangrijke rol speelt en wie betrokken zijn? Er is een manier om dit eenvoudig te doen en dat is met behulp van een SIPOC...
Kernoorzaak achterhalen – wat wij van onze kinderen kunnen leren
Problemen oplossen kan op verschillende manieren. De meest effectieve is om het probleem bij de kernoorzaak op te lossen. Het stellen van vragen helpt!
Hoe je met 1 printje jezelf en jouw afdeling efficiënter kunt laten werken
In dit artikel delen we praktische voorbeelden van defectenkaarten met je waarmee je vandaag nog verbeteringen kunt realiseren voor jouw afdeling.