Veranderen gaat niet zomaar. Alleen met een team dat weet wat de bedoeling is en goed wordt geleid, kun je processen continu verbeteren. Soms moet je symbolisch alle zeilen bijzetten om een andere koers te gaan varen of is het even windstil. In dit artikel lees je vijf praktische tips om als team mooie prestaties neer te zetten door medewerkers mee te nemen in de gewenste verandering.
Maar laten we eerst eens kijken waarom koersverandering vaak een uitdaging is.
Mensen kiezen van nature voor zekerheid
Dat is gewoon wat in ons instinct zit en wat diverse onderzoeken ook uitwijzen. We houden allemaal van veiligheid en zekerheid, en dat is nu precies waar ‘veranderen’ een aanslag op is. Jarenlang heb je op een gelijksoortige manier gewerkt en nu plotseling komt er iemand die zegt dat het ‘anders’ moet. Gelukkig is niet ieder mens hetzelfde. Onderzoek laat zien dat mensen makkelijker veranderen als ze in het verleden vaker anders zijn gaan werken. Daar staat tegenover dat mensen die langer in dezelfde omgeving werken, moeilijker veranderen dan mensen die net aan boord zijn. Leeftijd maakt daarbij niet uit. Als je te maken hebt met mensen met een wat pessimistische inslag, dan zul je symbolisch wat extra zeewind nodig hebben dan bij optimisten.
Praktische tips
Met wat kennis en verandertechnieken kom je een heel eind. Dat is belangrijk, want als je een koerswijziging in je processen krijgt, dan betekent dat bijna altijd dat medewerkers hun werkwijze of gedrag in meer of mindere mate moeten aanpassen. Hoe pak je dat aan?
Tip 1. Communiceer het doel en de betekenis van de verandering
Hoe eenvoudig dat ook lijkt, hier is waar veel veranderingsprocessen al bij aanvang op stuklopen. Gewoon omdat het “waarom” niet duidelijk is en er te weinig wordt gecommuniceerd. Natuurlijk moet je met z’n allen weten waar je heen gaat om de finish te bereiken, maar je moet vooral ook begrijpen welk gedrag daarbij past.
Tip 2. Creëer draagvlak door het delen van interne successen
Een koersverandering aanbrengen in een primair proces hoeft niet complex te zijn. Het gaat een stuk eenvoudiger als interne successen van andere collega’s worden gedeeld, waardoor er meer draagvlak ontstaat. Niets is immers overtuigender dan als de verandering niet wordt opgelegd door het management, maar wordt uitgelegd door je naaste collega.
Tip 3. Houd rekening met soorten gedrag
Gelukkig is niet ieder mens hetzelfde. Je hebt perfectionisten, vragenstellers, behagers, maar ook rebellen. Door dit te onderkennen zul je ervaren dat je iedereen nodig hebt. Deze mooie mix van mensen bepaalt de kracht van het team.
Tip 4. Kies niet meer dan 1 gedragsverandering voor de komende 3 maanden
Het is veel beter om je op één grote uitdaging met bijkomende gedragsverandering te focussen, dan medewerkers te overladen met te veel veranderingen. Zoek hierbij naar verdieping, bijvoorbeeld door gebruik te maken van metaforen: ‘Is het probleem met wortel en al opgelost?’ Daarmee krijg je medewerkers die niet alleen bezig zijn met het oplossen van problemen, maar vooral ook met het voorkomen daarvan. Wil je medewerkers niet op het oude gedrag terug laten vallen, dan zullen er voldoende interventies moeten zijn om het nieuwe gedrag te stimuleren. Lees ook deze aanvullende blog.
Tip 5. Blijf onderweg leren
Net zoals bij een zeilwedstrijd, heb je nooit invloed op alle elementen. Zwaar weer, man overboord of ‘het voor de wind gaan’ kan allemaal gebeuren. Echter, leer van je ervaringen. Daarom het advies om niet alleen maar aandacht te hebben voor het oplossen van actuele problemen, maar vooral ook om preventieve maatregelen goed vast te leggen. Het liefst tijdens elke vergadering.
Ook meer wind in de zeilen?
Neem contact op via telefoonnummer 0519 700 215.
Of lees nog meer tips over continu verbeteren door hier te klikken.