<iframe src="https://www.linkedin.com/embed/feed/update/urn:li:activity:6397093238448099328?compact=1" height="284" width="504" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>

4 risico’s als je als leidinggevende processen gaat verbeteren

 

Als leidinggevende zie je waarschijnlijk volop kansen om processen te verbeteren. Als je echter zelfstandig processen aanpast waar jouw medewerkers voor verantwoordelijk zijn, dan loop je wellicht een aantal risico’s. Dit zijn risico’s die ik vaak zie als je processen van anderen probeert te verbeteren:

 

  1. Ten eerste weet je als leidinggevende nooit zoveel over het proces als de medewerkers die er dagelijks mee werken.
  2. Ten tweede bestaat het risico dat het draagvlak voor de verbeteringen kleiner is dan wanneer jouw medewerkers zelf de verbeteringen zouden realiseren.
  3. Ten derde benut je nu niet de kans dat de medewerkers zelf ervaren hoe zijzelf processen kunnen verbeteren.
  4. En tenslotte kost het jou tijd die je nu niet kunt steken in de ontwikkeling van jouw organisatie.

 

Maar wat kun je dan wel doen als je kansen voor verbeteringen ziet? Ik zou me in dat geval focussen op het coachen van jouw medewerkers of collega’s zodat zij zelf het proces kunnen verbeteren. Laat ze zelf met ideeën komen om bronoorzaken van procesproblemen weg te nemen. Als jij als leidinggevende de voorwaarden schept waarin ze die ideeën zelf kunnen realiseren, dan snijdt het mes aan twee kanten. Je voorkomt de risico’s die ik net benoemde en je werkt aan de ontwikkeling van jouw medewerkers en jouw organisatie.